Błędy popełniane przy odchudzaniu – jak im zapobiec?

Wiosna jest bardzo dobrym momentem na rozpoczęcie procesu odchudzania. Możemy go połączyć z niezwykle korzystnym dla naszego organizmu wiosennym oczyszczaniem. Weźmy jednak pod uwagę kilka istotnych wskazówek kluczowych w tym procesie, jeśli ma on być efektywny. Do najczęściej popełnianych błędów przy odchudzaniu należą:

  1. Stawianie sobie nierealnych celów. Chcemy schudnąć bardzo szybko, n.p. tuż przed wyjazdem wakacyjnym, ważnym wydarzeniem. Nawet jeśli się to uda za pomocą drastycznej głodówki, to efekt będzie tylko tymczasowy, a efekt „jo-jo” gwarantowany. Tylko przeprowadzana stopniowo i konsekwentnie zmiana nawyków żywieniowych zapewni trwały efekt spadku wagi ciała.
  2. Nie branie pod uwagę kondycji organizmu (stan naszych narządów, gruczołów). Wyjściowy stan naszego zdrowia ma ścisły związek z metabolizmem, który determinuje tempo w jakim będziemy chudnąć. W niektórych przypadkach może nawet wystąpić efekt zatrzymania wagi na stałym, trudnym do obniżenia poziomie. Niezbędne jest więc sprawdzenie stanu naszych układów i narządów przed przystąpieniem do odchudzania. Jeśli zaistnieje taka konieczność, to należy organizm odpowiednio przygotować poprzez oczyszczenie i wyregulowanie istniejących zaburzeń.
  3. Brak sprawdzenia niedoborów witaminowo-mineralnych. Witaminy i minerały są składnikami wielu enzymów, które są odpowiedzialne za procesy prawidłowego trawienia lub za przemiany metaboliczne w naszym ciele. N.p. witamina C stymuluje produkcję L-karnityny, znanej ze swoich właściwości odchudzających. W ten sposób zapobiega magazynowaniu się tłuszczu w postaci tkanki tłuszczowej,  witaminy B1 i B2 są niezbędne w procesie spalania węglowodanów, witamina B7 wspomaga przetwarzanie kwasów tłuszczowych. Kontrola niedoborów witamin i minerałów jest bardzo ważna przed rozpoczęciem odchudzania, gdyż pozwoli to na prawidłowe dobranie składników żywieniowych w diecie.
  4. Nie uwzględnianie potencjalnych nietolerancji pokarmowych, które wpływają między innymi na pracę naszych jelit, nasilając ich przepuszczalność. Nieszczelne jelita mogą się przyczynić do nieprawidłowego trawienia i wchłaniania pokarmów. Nieprawidłowo dożywiony organizm będzie zwalniał przemianę materii, co przyczyni się do przyhamowania spadku wagi ciała. Konieczne jest wykrycie istniejących nietolerancji pokarmowych i odczulenie się na te pokarmy.
  5. Nieregularne posiłki i zjadanie zbyt obfitych kolacji, często o późnej porze. Kluczowe jest regularne zjadanie 4-5 posiłków dziennie, różnorodnie skomponowanych i w mniejszych porcjach. Nie dochodzi wtedy do dużych wahnięć poziomu glukozy we krwi i powstania uczucia „wilczego” głodu. Dodatkowo, wieczorem i w nocy nasze narządy mają zarezerwowany czas na regenerację i bardzo niekorzystne jest wymuszanie ich intensywnej pracy obfitym późnym posiłkiem.
  6. Zapominanie o uwzględnieniu regularnej aktywności fizycznej. Aby sięgnąć do pokładów tłuszczu nie wystarczy krótki spacer, czy 15-minutowe ćwiczenia. W czasie 15 minut spalamy cukier (glikogen) z wątroby i mięśni, a nie tłuszcz. Tłuszcz zaczynamy spalać przy ćwiczeniach minimum 30 minutowych. Bardzo dobry jest dla nas ruch na świeżym powietrzu, n.p. 30-45-minutowy marsz szybkim krokiem. Zastępujmy jak najczęściej krótki przejazd samochodem na pokonanie tego dystansu szybkim krokiem.
Edukacja Instytut Sztuki Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *